איך בוחרים כלי בישול לטרקים ולקמפינג?

המדריך לרכישת כלי בישול- לטיולים ולקמפינג

אין כמו ארוחה מפנקת ומזינה לאחר ק"מ ארוכים של הליכה בטבע! במהלך הטיול אנחנו מוציאים אנרגיות רבות, וכדי לשמור על הבריאות חשוב להטעין מצברים בארוחה מזינה וכמובן שתיית מים!

לפני שנתחיל, נחזור למשפט שמנחה אותנו בכל רכישה של ציוד טיולים- לפני שבוחרים חושבים מה התנאים והצורך! מה הכוונה? לפני שתלכו לקנות את הציוד, עשו עם עצמכם תיאום ציפיות. אחרת שתכנסו לחנות/ לאתר תתבלבלו מרוב המבחר (ממש כמו ילד בחנות ממתקים), ורוב הסיכויים שלא תקנו את המוצר שמתאים לכם ב-100%.

אז אחרי שאיחדנו קווי מחשבה, הנה הצעדים המנחים שלכם לבחירת כלי בישול!

  1. נחיצות– שלב ראשון בכל רכישה (לא רק בציוד טיולים), חשבו מה באמת תצטרכו והאם באמת תבשלו? בנוסף, לכל מטייל יש את "תפריט הטיול שלו": יש כאלו שיסתפקו במזון יבש או אפילו Takeaway ממסעדה קרובה, ויש כאלו שדווקא בשטח מתגלים כשפים לא רעים…
  2. אופי הטיול והמטייל– כפי שציינו, לכל אחד מאיתנו סגנון טיול שונה, מטייל אולטרלייט בודד לא צריך את אותו סט בישול כמו משפחה שעושה בעיקר קמפינג. בנוסף, רוב הבישול של התרמילאים בשטח כולל הרתחה של מים, לכן הם יסתפקו בסיר/ קומקום, בעוד מבשלי הקמפינג יוכלו גם לקחת למשל מחבת לטיגון.
  3. מוצרי חובה- שתי הנקודות הראשונות מובילות אותנו לפואנטה הבאה- אחרי שהבנתם מה הצרכים שלכם תוכלו כבר להרכיב רשימה של מוצרים שחובה שיהיו בערכת הבישול שלכם. עוד מחשבה שאפשר להכניס כאן זה אופי וצרכים אישיים, מטייל בודד למשל יכול להחליט שלא לסחוב גם קערה/צלחת ולאכול ישירות מהסיר (כדי לחסוך במקום ומשקל).
  4. תנאי הסביבה– חשבו מראש על איזור היעד שלכם, אתרי קמפינג וגם טרקים רבים בעולם כוללים אזורי בישול (חלקם מאובזרים), ככה שגם אם תשכחו משהו תוכלו להשאיל מהאנשים בסביבה או להעזר במתקני המקום. לעומת בישול שדה שמצריך חשיבה מראש על כל פרט קטן!
  5. משקל- גם כאן ההבדל הוא מובהק, מטייל שסוחב את הערכה בתיק שלו יעדיף לחסוך במשקל, לעומת מטייל שמגיע עם הרכב לאתר הקמפינג והלינה.
  6. כמות אנשים– אין צורך שנרחיב את הנקודה, אבל הנתון הזה משפיע ישירות גם על נושא המשקל והרכב הסט.
  7. תקציב– המחירים בתחום ציוד הטיולים הם נרחבים, הגדירו לכם מראש תקציב בו תרצו לעמוד/ סכום מקסימלי שלא תרצו לחצות. אל דאגה, גם בתקציב מינימלי (אך ריאלי) ניתן להרכיב יופי של סטים!

תרמילאים Vs קמפינג- הנה השוואה קצרה לסיכום ההבדלים:

אופי הטיול טרקיםקמפינג
הקו המנחה (לדעתנו) Keep it simple תחשבו על החבר'ה
אופי המטייל אולטרלייט- יעדיף לצמצם את כמות מרכיבי הסט כמה שניתן, וגם לבחור במוצרים כמה שיותר קלים.

מטיילים אחרים יכולים לבחור במוצרים מעט יותר כבדים, או להרחיב את הערכה.
זה הזמן שלכם עם החברים/ משפחה, תרצו להתפנק ולאכול ביחד.

המלצה נחמדה– אם יש לכם פרטנרים קבועים אולי להתחלק ביניכם בציוד שכל אחד מביא ולבנות ערכה משותפת.
כמות אנשים לרוב בודד/ זוג קבוצה
משקלחשיבות גבוה מכיוון שהכל נישא בתרמיל. במידה ומגיעים עם רכב לאתר הלינה, אין חשיבות קריטית למשקל
מוצרים עדיף לצמצם ככל הניתן (שוב זה על הגב שלכם):
השתמשו בכף-מזלג במקום להביא בנפרד מזלג, כף וסכין. חשבו מראש על כמות הסירים/ נפח שתצטרכו.
תוכלו בגדול להתפרע בגבול הטעם הטוב– בין אם מתאים לכם בכל זאת לבשל בגזייה רגילה או להתרחב לכירה ניידת, מגוון סכו"ם וסירים, כלי ניקיון- בקיצור יש לכם יד חופשית.
תנאים בשטח תצטרכו להקים "מטבחון" אישי מאפס, פרט לאתרי טרקים מסודרים בהם תוכלו להנות מתנאי בסיס.תלוי באתר הקמפינג אליו תגיעו, גם כאן יש לכם אפשרות להגדיר את התנאים שלכם.
תקציבאינדבדואליאינדבדואלי

סוג החומר

כלי הבישול עשויים ממגוון רחב של חומרים, כדי להעניק לכל מטייל את הציוד המותאם:

  • טיטניום (Titanium )- חומר מאוד דק וקל,עמיד ומתנקה בקלות! כלי הבישול הללו קלים בכמעט 50% יותר מאשר אלומיניום, בנוסף העובי המינימלי מייעל ומקצר את זמן החימום. לכן הוא אידאלי למטיילי אולטרלייט ומעניק ביצועים מהירים במינימום משקל. באותה מידה מתאים גם לבישול בטרקים ובקיצור להכנת ארוחות מהירות ולהרתחת מים בקלות.
    ישנם 2 חסרונות מרכזיים לטיטניום: הפיזור לא אחיד ולכן עלולות להיווצר נקודות חמות יותר מהאחרות, מה שעשוי לשרוף מאכלים מסויימים ולפיכך פחות מומלץ לטיגון או בישול איטי. כדי לצמצם את ההשפעה הזו, מומלץ לערבב את המים לעיתים קרובות תוך כדי הבישול, וברגע שהמים מגיעים לרתיחה להוריד את עוצמת הלהבה לאש קטנה. החיסרון השני הוא המחיר הגבוה ביחס לשאר החומרים בשוק.
  • אלומיניום (Aluminum )- זהו חומר קל משקל (יותר כבד מטיטניום), מוליך חום יחסית טוב ויכול להאיץ את זמן הבישול. לרוב הכלים הללו יהיו במחירים יותר אטרקטיבים ולכל כיס מאשר כלי הטיטניום. שימו לב שכלי הבישול מאלומיניום גמישים ועדינים יחסית, לכן עלולים להתעקם, להשרט ולהיפגם. לעומת טיטניום שהוא קל יותר במשקל ומתנקה בקלות, כלי האלומיניום קשים יותר לניקוי, עבים וכבדים יותר ובאופן כללי פחות עמידים לשחיקות מאשר כלי נירוסטה וטיטניום.
  • אלומיניום קשיח (Hard-Anodized Aluminum )- כמו אלומיניום גולמי ורגיל, גם הוא קל משקל, מוליך נהדר חום ויכול להאיץ את זמני הבישול. היתרון שלו על פני החומר הרגיל הוא הציפוי העבה (עד פי 3)- הציפוי מעניק עמידות לאורך זמן מפני שחיקה ושריטות, קל לניקוי ומפזר חום בצורה אחידה (לכן מועדף לבישול מזון טרי ואפילו בכלי בישול במטבח הביתי). שימו לב שפיזור החום מעניק עוד יתרון משמעותי- שהוא חיסכון בזמן בישול ובבערה, מה שיחסוך לכם זמן וגז/דלק!
  • נירוסטה/ פלדת אל – חלד (Stainless Steel)- מדובר בחומר מאוד עמיד מפני שחיקה ושריטות, לכן הם בחירה נכונה לסירים שתרצו שיחזיקו לטווח הארוך. אך במהלך הבישול עשויות להיות הידבקויות מזון לדפנות (שיתנקו בקלות). גם כאן כמו בכלי הטיטניום, פיזור החום עלול להיות לא אחיד וליצור נקודות חמות יותר ביחס לאחרות. חיסרון נוסף ביחס ליתר החומרים שציינו הוא המשקל היחסית גבוה.
    שילוב שהתפתח בשנים האחרונות הוא Laminated steel- אלו כלים שעשויים נירוסטה מהחלל החיצוני והפנימי, השוני הוא שיש בין השכבות גם Laminated steel שכבת נחושת, המעניקה הולכה משופרת וגם יותר אחידות בפיזור החום.אבל ברור שעוד חומר זה עוד משקל, לכן השילוב הזה מתאים בעיקר לקמפינג לדעתנו.
  • סיליקון– אחת ההתפתחויות המעניינות ביותר בבישול השטח, הגיעה עם יציאתם של כלי הסיליקון המתקפלים לשוק. היתרון הוא ברור- אריזה קומפקטית מבחינת נפח ומשקל! תוכלו לארוז במינימום מקום את סט הבישול שלכם ובצורה מסודרת. זאת המצאה באמת יצירתית שמקלה על החיים של מטיילים רבים, אך צריך להיזהר בשימוש ולעקוב אחר הוראות השימוש (למשל אסור לטגן בהם בשום אופן), כיום התחתיות של כלי הסיליקון הן מאלומיניום, כך שפיזור החום יחסית טוב .

נתמקד בכמה חומרים נוספים לקמפינג:

  • ציפוי טפלון (Teflon Non-Stick)- זהו חומר קל לניקוי, אך לא מאוד עמיד ונוטה להישרט במהרה ואפילו להתקלף (היו זהירים במקרה כזה והמנעו משימוש)
  • ציפוי קרמי ( Ceramic Non-Stick)– זהו ציפוי יחסית חדש בתחום בישול השטח, מעניק עמידות לטוווח הארוך. בעל ביצועים די דומים לטפלון, אך יקר יותר ממנו ויש שיגידו שיותר בריא לשימוש (בניגוד לקילופי הטפלון שלא בריא לבלוע).
  • ברזל יצוק (Cast Iron )- נתחיל בזה שהחומר הזה מתאים רק לקמפינג או לבישול בבית, הרי לא תרצו לסחוב איתכם סיר יצוק בתרמיל. ברזל יצוק זהו חומר מאוד עמיד, יחזיק לכם כנראה לנצח נצחיים, מאפשר בישול איכותי, אידאלי לבישול בכירה/ תנור ומטבע הדברים יהיו בו גם הידבקויות מזון קלות. אבל- החומר היצוק הוא מאוד כבד, לכן גם לקמפינג לא בטוח שתרצו לסחוב משקלים כאלו.

כמה טיפים מנצחים לבחירת סיר מתאים:

  • קוטר– באופן כללי, כלי הבישול האולטימטיבי הוא בעל קוטר מעט גדול יותר מאשר קוטר המבער בגזייה בה אתם משתמשים. לצד זאת, סירים רחבים ונמוכים נוטים להיות יעילים יותר מאשר צרים וגבוהים. הסיבה לכך היא הגעה של הלהבה לשטח פנים נרחב יותר בתחתית. בחירת קוטר נכון של סיר, יאפשר לכם גם להכניס לתוכו את בלון הגז שלכם ובכך לארוז בצורה יעילה יותר:

בלון של 110 גרם– מתאימים סירים בקוטר 9 ס"מ וגובה 6.7 ס"מ

בלון של 230 גרם– מתאימים סירים בקוטר 11 ס"מ וגובה 9 ס"מ

  • נפח- בתחום בישול הטיולים קיימים סירים בטווח משתנה של נפחים החל מ450 מ"ל ועד 2 ליטר, ובקמפינג אפילו תמצאו סירים עד 5 ליטר. אז איך תבחרו את הנפח שמתאים לכם? בהתאם לכמות האוכל שאתם צורכים בארוחה, בחישוב בסיסי מטייל יחיד יכול להסתדר עם סיר של 550-700 מ"ל לארוחה טובה, ואם אתם זוג אז גם סיר בנפח 900-1300 מ"ל זה מספיק.
  • כמות– כפי שהסברנו לאורך כל המדריך, כמות כלי הבישול שאתם צריכים תלויה בכמות הסועדים, באופי הטיול והארוחה ובכללי בכמה מקום ותקציב תרצו לצמצם. גם בקמפינג משפחתי אין סיבה לצאת עם סט סירים מפואר, חשבו מראש בצורה מושכלת- אמנם אתם לא סוחבים אבל מישהו צריך לנקות את כל הכלים האלו ?
  • לכל סיר יש מכסה- מים יגיעו לרתיחה בפרק זמן קצר יותר בנוכחות מכסה, זאת מכיוון שפחות חום ואדים נאבדים כך דרך החלק העליון. חיסכון בזמן זה לא רק ארוחה מהירה יותר, אלא חיסכון גם בגז/דלק. כמו שמוכר לנו מהבישול הביתי, מכסה גם מצמצם את הלכלוך בסביבת הבישול ומונע התזות. ישנם סטים בהם המכסה משמש גם כמחבת או אפילו כמסננת, ככה שתקבלו כמה שימושים בכלי אחד.
  • ידיות- כדאי לבחור סיר עם ידית, לא תרצו להחזיק סיר רותח במו ידיכם וגם אין דרך בטוחה ונוחה לעשות זאת, מבלי לשפוך את כל הארוחה. היצרנים מודעים לחשיבות העליונה שהמטיילים נותנים לקומפקטיות ונוחות, ולכן כמעט כל סיר היום כולל ידית אחיזה מתקפלת/ נשלפת. בדגמים בהם הידית מקובעת לסיר ומתקפלת על גביו, יש להקפיד על שימוש נכון כדי לשמור על הידית (אין דרך להחליף אותה). לכן הקפידו להשתמש בלהבה צרה יותר מרוחב הסיר, כדי למנוע מצב בו הלהבה פוגעת ישירות בידית. אם בכל זאת חשוב לכם המשקל, קיימים היום סטים בשוק של כמה סירים עם ידית אחת אוניברסלית שניתן לחבר לכל סיר, ככה תחסכו עוד קצת מקום ומשקל.

שמירה על הציוד

השקעתם לא מעט מחשבה וכסף ברכישת סט הבישול שלכם, אז השקיעו גם בטיפוח שלו! מה הכוונה טיפוח? הקפידו לנקות את הסירים לאחר כל ארוחה:

  • בשטח מומלץ לקחת אתכם מגבת ייבוש קלה ולנקות את שאריות המזון (כדי למנוע הדבקות וחריכה שלהם בבישול הבא)
  • הקפידו לנקות עם מים וסבון (מומלץ מתכלה במקרה שאתם מנקים בשטח)
  • בכל מקרה הקפידו לנקות את הכלים כשאתם חוזרים הביתה ולאחסן אותם יבשים.
ציוד טיולים | חיילים | קמפינג | מחנאות - OuTravel
Logo
Register New Account